Veliki broj ljudi, čak njih 99 posto koji su trenutačno u industriji videoigara, u proizvodnju videoigara krenuli su tako što su igrali videoigre, a onda su naučili programirati ili dizajnirati, ili pisati priče za te igre, ili stvarati muziku za te igre. To je industrija vrijedna 200 milijardi dolara koja je krenula od toga da su ljudi bili zaljubljeni u videoigre, i tu su svoju zaljubljenost onda pretvorili u svoju karijeru. A esport, koji je kompetitivno igranje videoigara, u ovoj godini vrijedi oko milijardu dolara i ta industrija raste svake godine nekih 10, 15, 20 posto, rekao je za poslovniFM Nikola Stolnik, direktor Good Game Globala.
George, inteligentna platforma za digitalno bankarstvo Erste banke, predstavlja vam novu emisiju iz serijala Tehnobiz.
Danas u ovoj krizi svi govore o gamingu. O gamingu i esportu. Koja ideja se rodila kad ste stvarali Good Game i što je Good Game danas, pitao je svoga gosta na početku razgovora Dražen Tomić, urednik emisije Tehnobiz.
–Mi smo krenuli kao ideja 2015. godine kada sam još uvijek radio za Google u Dublinu, u Irskoj, te smo se tamo u slobodno vrijeme natjecali u videoigrama. Budimo realni, loše je vrijeme, a ja nisam za neko od alkoholnih druženja, i morali smo naći alternativu, da se družimo a da bude dinamično i da nije samo gledanje televizije. Tako smo okupili dosta tehnološki pismenu ekipu iz kompanija kao što su, na primjer, Amazon, LinkedIn, Facebook, Google itd., i u svojim malim ograničenim druženjima, kao da smo znali da će nekoliko godina poslije biti karantena, igrali smo kompetitivne igre kao što su Counter-Strike, Starcraft, League of Legends, Dota i slične.
Kad sam se te 2015. godine vratio u Zagreb, shvatio sam da sam ustvari izašao iz te tehnološke zajednice u kojoj sam bio nekoliko godina do odlaska u Dublin, a da bih volio okupiti sve te drage ljude na jednom mjestu uz nekakvu aktivaciju. Tako mi pala na pamet ideja da se kompanije međusobno natječu u igrama, konkretno u igri Counter-Strike koja jest dosta nasilna, pucaju jedni po drugima pa ljudi navijaju a komentatori vrište u kameru, pa to, onako, bude baš mali pravi show. No nisam znao bi li bilo zainteresiranih, i onda sam razgovarao sa svojim kolegom Ivanom Brezakom Brkanom iz Netokracije i s Lukom Sučićem, i pitao ih što misle ima li to ikakvog smisla u realnom svijetu ili samo u mojoj glavi. Rekli su da im to zvuči zabavno, da bismo to mogli probati, pa smo pozvali prvih 16 kompanija na koje smo nabasali, od Infobipa, Nanobita, Rimac automobila, Infinuma…, to su sve zvučna imena, ne možeš ih fulati, no tada su možda bili nešto manji. I svi su se odmah odazvali, što nas je pozitivno iznenadilo.
Mi smo od prikupljenih sredstava donirali dvanaest tadašnjih PlayStationa 4, deset za bolnice za njihov dječji odjel i dva za domove za nezbrinutu djecu u Hrvatskoj. I to je ispalo sjajno na svim razinama. Onda smo dobili priliku da u Češkoj napravimo sličan moment, gdje smo prikupljeni novac donirali njihovim lokalnim bolnicama. U 2017. godini pojačali smo se sa 16 na 21 kompaniju i tu sam onda vidio da se možda ipak tu može napraviti nekakav proizvod ili brend koji bi se mogao lansirati na tržište, otkrio je početke Nikola Stolnik koji je u to vrijeme radio u Nanobitu kao direktor marketinga.
Gdje ste našli balans između inicijalnih ideja da se donira, pomogne i promovira, i stvaranja biznisa u cijeloj priči?, pitao je urednik emisije.
– Mi smo ustvari u tom inicijalnom modelu nekako slučajno nabasali na samoodrživi model koji se od prvoga dana pokazao profitabilnim, jer nikada nismo niti imali neki trošak koji je išao ispod nule. Naš biznis model temeljio se na offline natjecateljskim eventima gdje ljudi dolaze, druže se dva-tri dana, natječu se i onda idu kućama, i mi to ponavljamo na raznim lokacijama. Za ovu godinu utemeljili smo deset lokacija na kojima ćemo imati evente, no dogodio se covid, dogodila se izolacija i karantena, i sve je u ožujku i travnju palo u vodu..
No, sami gaming moramo razlikovati u nekoliko smjerova. Gaming je kao pop kulturni fenomen kao što je recimo hip-hop. Unutar gaminga se nalazi game development koji je znači proizvodnje videoigara. Ta industrija je teška nekih skoro 200 milijardi dolara godišnje. S druge strane imamo baš to uživanje videoigara ili gaming, to je podsekcija tog velikog gaminga – mali gaming koji je uživanje videoigara. Tu onda imamo razne varijante, tipa livestreamove, no imamo i esport koji je kompetitivno igranje videoigara. Ta industrija u ovoj godini vrijedi oko milijardu dolara i ona raste svake godine nekih 10, 15, 20 posto, ovisno o enviormentu, no covid je smanjio moment offline evenata, a sam ja bio na eventima na koje je došlo po 35 tisuća ljudi i koji svi kupe ulaznicu koja vrijedi 100 eura, pa sponzori i onda još prodaja. Tu je jako puno novca uključeno za te offline modele koji su se sada opet transformirali online. i mi smo isto tako transformirali se na online. Mi nudimo svoje usluge kroz svoje evente kroz agencijske usluge drugim klijentima kao što su Red Bull, HT., Acer, Lenovo i slični, i uz to razvijamo natjecanja za svoje timove jer mi smo vlasnici esport timova koje onda podupiru sponzori. Tako da puno je spektara, mogućnosti zarade za sve uključene i zainteresirane u esportu.
Mnogi ljudi imaju predrasude, smatraju da dečki u podrumima svojih staraca igraju nekoliko sati dnevno, jedu čips i piju slatke sokove, kolu…, ili jedu samo pizzu, i oni su svi, znaš ono, prištavi, debeli ili ultra mršavi, jer to je jako nezdravo i ne funkcionira. No volio bih dati jednu kontru u cijeloj toj priči. Primjer našeg lokalnog natjecatelja Luke Perkovića Perkza koji je broj 1 igrač igre League of Legends koju aktivno igraju deseci milijuna ljudi na cijelom svijetu. On je najbolji, i prije nekoliko tjedana kupio ga je tim koji se zove Cloud Nine iz Amerike, kupio ga je od njegovog originalnog tima G2 za 11 milijuna dolara što je jako dobar novac u bilo kojem sportu ili industriji. Esportaši ne treniraju kao sportaši, oni treniraju više od sportaša. Jer klasičan sportaš ima određen trening ujutro, a možda i popodne, po nekakvih sat ili dva. Dva puta dnevno po dva sata – to su im intenzivni treninzi. Esportaši dnevno treniraju po 8 do 10 sati samo tu jednu računalnu igru sa svojim timom, vlastite vještine, timske strategije, taktike, gledaju mečeve svojih protivnika, te oni od toga ne mogu pobjeći. Oni moraju biti ekstremno dobri ako žele biti najbolji. Osim toga, zbog degradiranja svojeg fizičkog stanja, jer mnogo vremena provode pred računalom, oni svi imaju privatne trenere. Istežu se, treniraju jogu, idu u teretanu, imaju svoje kuhare koji im pripremaju ukusnu i nutritivnu hranu, znači cijeli tim ljudi brine se oko njih kako bi oni mogli posvetiti nadljudske sate toj opsesiji – esportu, kako bi bili najbolji i kako bi od toga mogli zarađivati. To je ekstremno teško. Ja stvarno ne znam niti jedan sport u kojem se ljudi toliko žrtvuju, a opet s druge strane čak i kada uspiju, drugi ih gledaju malo ispod oka, jer – ‘on igra igrice’, smatra Stolnik.
Kakva je budućnost Good Gamea u Hrvatskoj? Gdje se i vaša firma i uopće gaming scena a ne samo esport, želi i može razvijati, i hoće li se uopće razvijati nakon što će ova kriza, nadamo se, vrlo brzo proći?, pitao je urednik emisije.
– Pa da nije bilo ove krize stvari bi bile potpuno drugačije. Bi li bilo bolje ili gore, nisam siguran, ali bilo bi potpuno drugačije. Mi bi već ove godine punili dvorane tisućama ljudi što se tiče esporta, jer ti planovi su bili zacrtani i potpisani. Eh, došli smo do neke promjene, mi radimo na popularizaciji esporta i na osvještavanju ljudi o mogućnostima u svijetu videoigara, i radimo online aktivnosti koje možda nisu naš core, ali su jako dobre za razvoj biznisa. Naš je cilj lokalno postati prva asocijacija po pitanju esporta i promocije kroz industriju videoigara, a jednoga dana, kad će to mogućnosti dopuštati, krenuti razvijati svoje video igre. Regionalno, na razini Europe, i na razini svijeta, želimo biti jedan od top tri konkurenata po pitanju esport produkcije i ponuđača esport natjecanja novim mladim, ali i etabliranim timovima. Imamo ambicije koje su iznimno visoke, imamo cijelu mrežu partnera i pojedinaca koji nas podržavaju, uz ostale i naših investitora, i mislim da možemo otići jako visoko jer imamo tim iznimno sposobnih ljudi koji svaki radi strašne stvari na svojim projektima, i taj tim ćemo s vremenom i povećavati, najavio je Nikola Stolnik u razgovoru za poslovniFM.
George pametna inovacija i poslovniFM donose emisiju Tehnobiz. Jeste li već upoznali Georga?
Objavljeno 18. prosinca 2020. Sva prava pridržana ©poslovniFM