Game development danas je jedna od najbrže rastućih grana industrije, istodobno i jedna od najtežih grana u IT-u, jer sve se odvija vrlo brzo, potrebni su brojni stručnjaci, vrhunski inženjeri, stvaratelji, jer ima puno detalja „ispod haube“. Ideja ostavlja trag, a ljepota game developmenta upravo je u tome da se i s malim studijem može postići nešto veliko, istaknuo je u razgovoru za poslovniFM, Andrej Levenski, suosnivač hrvatskog game studija Gamepires. Cjelovitu emisiju možete poslušati u nastavku ili preuzeti za kasnije slušanje.
Iza igre SCUM, koje je u godinu dana prodano više od 1,5 milijuna primjeraka i koja je zapravo multiplayer igra preživljavanja, postoji i prethodnih 2,5 godine, koliko je bilo vrijeme od ideje do prve verzije igre, koji se ne vide, pojasnio je Levenski u razgovoru s urednikom Draženom Tomićem u emisiji Tehnobiz.
„Zadnjih je nekoliko godina hrvatska gaming scena prepoznatljiva u svijetu te je svoj uspjeh na inozemnom tržištu već potvrdilo 30-ak studija koji se bave gamingom i proizvodnjom igara. Jedan je od bitnih elemenata sudjelovanje na najvećem sajmu Gamescomu u Kölnu“, prisjetio se Levenski teških početaka, dodavši da su prvi put došli na sajam prije devet godina i kao „siročiči s ruksacima 12 sati trčali i razgovarali“, jer u Kölnu, ako se bavite gamingom, naprosto se – mora biti! Tamo je 350.000 ljudi na jednom mjestu, pa se na sajmu u kratkom roku može postići puno toga kada je riječ o gaming businessu.
Igra SCUM u godinu dana prodana je u više od 1,5 milijuna primjeraka
Andrej Levenski
Zadnjih pet godina nastupaju s HGK, devet sudionika na dosad najvećem štandu. Levenski je uvjeren kako je upravo udruživanje unutar gaming zajednice u Hrvatskoj doprinijelo tome da se lakše izborimo za mjesto u svijetu, jer smo shvatili da si međusobno nismo konkurencija, žanrovi i sadržaji nam se razlikuju i gotovo nitko se ne poklapa. Pritom je tržište gotovo u potpunosti izvozno i jači smo ako zajednički otvorimo potencijal za sastanke sa svima iz industrije. Kao ilustraciju navodi da je cijena štanda oko 300.000 do 400.000 kuna, treba platiti i dolazak na sajam, a sve se naplaćuje – primjerice i lijepljenje naljepnica po štandu za nekoliko tisuća eura.
Gamepires, koji danas ima 30-ak ljudi u timu, najveći je dosad uspjeh ostvario sa SCUM-om, igrom koja je prije točno godinu dana u samo pet dana od predstavljanja prodana u 650.000 kopija, što je premašilo sva njihova očekivanja. Sada je, uz zakrpe koje su izlazile gotovo jedna tjedno, ponovo počeo rast i porast broja prodaja, pa je tako, kaže Levenski, utrostručen broj igrača u zadnjim mjesecima.
Gaming industrija dovela je Hrvatsku na svjetsku scenu, prostora za daljnji rast ima, posebno jer nova tehnologija otvara nove perspektive
Andrej Levenski
SCUM je multiplayer videoigra preživljavanja, smještena na hrvatski otok Brač. Sve se događa oko priče da korporacije preuzimaju svijet, drže zatvore u kojima je sve manje mjesta, pa kupuju otok i tamo smještaju zatvorenike. Oni pak sami, da korporacije ne moraju brinuti o njima, moraju preživljavati – vježbati, naučiti preživljavati, boriti se s protivnicima, tu su i podzemne i nadzemne baze… Istodobno je stvoren i reality show u kojem pojedinci gledaju druge kako igraju. Smrt nije bijeg pa te vrate na otok – posebno ako gledatelji žele baš tu osobu vratiti, pojasnio je Levenski dodajući da je riječ, s jedne strane o unutrašnjem preživljavanju i borbi s vlastitim metabolizmom, te istodobno i borbi s vanjskim neprijateljima, objasnio je ukratko priču igre.
Jedan od velikih problema s kojima se suočava gaming industrija, koja radi puno s američkim tržištem, jest dvostruko oporezivanje. Ako se posluje preko izdavača koji ima tvrtku u Europi onda je mnogo lakše, jer se legalno izbjegne dvostruko oporezivanje. Ujedno radi se i preko Steama, distribucijske platforme za digitalne video igre i njihovu kupnju koja ima 200 milijuna stalnih korisnika. „U prvih 24 sata na Steamu smo i danas najprodavanija igra ikad“, kazao je suosnivač Gamepiresa. Postotci prihoda dijele se u omjerima: 30 posto Steam, 30 posto izdavač, a preostalih 40 posto ide studiju koji radi igru, pojasnio je Levenski.
Kao jedan od izazova s kojim se suočavaju gameri na tržištu, Levenski navodi i činjenicu da cijena igara ne raste, dok se istodobno izrada igara usložnjava, traže se sve veća ulaganja…Velike igre radi mnogo ljudi, od scenarija, glazbe, animacija, snimanja za animacije, 2D i 3D artisti, proračuni su u milisekundama, moraš vrhunski poznavati zakone fizike, umjetne inteligencije itd. Posebno je važno zbog toga osigurati ljude, pa upravo obrazovanje za tu industrijsku granu postaje jedan od prioriteta za budući razvoj industrije, a pohvalno je da se nakon fakulteta otvorio i srednjoškolski program za tehničara video igara.
„Gaming industrija dovela je Hrvatsku na svjetsku scenu, prostora za daljnji rast ima, posebno jer nova tehnologija otvara nove perspektive, kao i primjena mobilnih uređaja, a dodamo li tu i virtualnu stvarnost pitanje je gdje će sve gaming industrija krenuti“, zaključio je Levenski dodavši da žele i dalje rasti, gurati svoje nove igre, vođeni spoznajom da ljude privlači želja da igraju ulogu i utječu na ishod.