Zagreb/Dubrovnik, 6.rujna 2021. – Dizi, jedinstven žanr visokobudžetnih serija turskih producenata, pokrenuo je i dizi-inducirani turizam, odnosno ‘natjerao’ obožavatelje iz cijelog svijeta da posjete prekrasnu zemlju i pogledaju mjesta snimanja pojedine TV emisije ili mjesta njihovih omiljenih glumaca. Mnogo je tura po Turskoj koje turiste vode od Istanbula do Antalije i mediteranske obale, od drevnog grada Efeza na Egejskoj obali do Mardina i jugoistočne Turske – lokacija koje su u jednom trenutku poslužile kao pozadina nekim od gledateljstvu omiljenih, međunarodno priznatih serija, istaknuo je u ekskluzivnom razgovoru za PoslovniFM Haymi Behar, glavni direktor za marketing SPI Internationala.
Uoči sudjelovanja na konferenciji NEM Dubrovnik, koja se održava od 6. do 9. rujna u Hotelu Dubrovnik Palace i koja okuplja vodeće osobe svjetske i europske TV industrije, predstavnike televizijskih kanala, telekoma, sportskog streaminga, distribucije i produkcije, Behar je odgovorio na nekoliko pitanja za multimedijsku platformu PoslovniFM.
SPI International na čijem je čelu, predstavlja globalni servis koji upravlja s 42 televizijska kanala i digitalna servisa na šest kontinenata.
– Imamo 90 milijuna pretplatnika diljem svijeta i djelujemo u 69 zemalja, uključujući Hrvatsku. Naš buket kanala dostupan je kroz ponude goNeta, A1 Hrvatska i United Group, a istodobno aktivno tražimo nove partnere za proširenje usluga. Naši kanali obuhvaćaju vodeće robne marke FilmBox – FilmBox Extra, FilmBox Plus, FilmBox Arthouse, kao i tematske kanale Gametoon, FashionBox, DocuBox, 360 TuneBox, Fast & FunBox, Erox i dramsko središte Timeless Dizi Channel. Naša FilmBox+ streaming usluga, evolucija našeg FilmBox Live-a, također je globalno predstavljena početkom ove godine i nudi stotine sati VOD sadržaja koji obuhvaća dokumentarne filmove, igrane filmove, serije i još mnogo toga, kao i desetke kanala uživo u svim žanrovima što gledateljima pruža mogućnost da odaberu željeni način doživljaja zabave, naslonjeni ili na zahtjev, pojasnio je Behar.
Na upit kako tumači podatak da Turska danas drži drugo mjesto u prodaji tv serija na svijetu te da je turski izvoz od serije premašio 400 milijuna dolara s trendom rasta, Behar razloge posebno vidi u kontrastima koji pomažu u stvaranju zanosnih priča izgrađenih na prirodnom sukobu između suprotnosti koje se nalaze u svakodnevnom životu, kao što su: bogati nasuprot siromašnima, ruralni naspram urbanih, liberalni naspram konzervativnih, s kojima se gledatelji iz cijelog svijeta mogu poistovjetiti.
– Kroz povijest, Anadolija je zemljopisno bila dom mnogim civilizacijama, uključujući i vrijeme neusporedive moći jedne generacije: Osmanskog carstva. Sve su te civilizacije ostavile trag u naslijeđu zemlje, stvarajući na kraju ono što smo poznavali i poznajemo kao “modernu tursku kulturu”. Ti su različiti utjecaji u kombinaciji s jakom usmenom tradicijom kulture pomogli u stvaranju relativnih priča i priča usmjerenih na emocije, sposobnih nadići generacije, kao i granice mnogih drugih zemalja. Osim toga, turska kultura gaji utjecaje s istoka i zapada zbog zemljopisnog statusa zemlje kao mosta koji povezuje Aziju i Europu, ocijenio je Behar. Činjenica je, nastavlja, da su priče toliko zadivljujuće, uz prekrasne pejzaže koji ih okružuju, pa sve to definitivno utječe na gledatelje koji bi htjeli sami doživjeti kulturu i osjećati se kao da su upravo usred radnje posjetom Turskoj.
Dizi, kako se lokalno na turskom zovu soap opera serije ili telenovele, dramski serijali, svoju privlačnost u svijetu, prema istraživanjima, duguju i činjenici da su izgrađene na snažnim, međusobno povezanim pričama, kvaliteti glume i kemiji među zvijezdama. Plasman proizvoda i partnerstva važan su segment cijele priče, ali temelj je odabir prave glumačke ekipe i priče koju će proizvesti, kako bi serija postigla lokalni i međunarodni uspjeh, ocijenio je Behar.
Upitan smatra li da će turske dizi serije ostati soft power za privlačenje turista i brendiranja poslovne Turske i u budućnosti, Behar ocjenjuje da se povijest, kulturne vrijednosti i ljepote Turske svijetu reklamiraju kroz ove serije koje međunarodna publika smatra privlačnim i s kojima se može poistovjetiti. Sve dok Turska nastavlja proizvoditi visokokvalitetne serije s visokom produkcijskom vrijednošću i snažnim pričama koje nadilaze vrijeme i geografiju, zadržat ćemo interes gledatelja iz cijelog svijeta, naglašava.
Kao osoba koja dolazi iz medijskog svijeta, jer je dugo radio u Dogan mediji, uključivo i Dogan TV-u s brojnim brendovima, ali i u dnevnom listu Hurriyet, Behar je odgovorio i na pitanje koliko se po njemu mijenja odnosno promijenilo medijsko tržište, kakva je uloga medija, percepcija i značaj te odnos sa čitanjem i gledanjem na zahtjev. Kakva je budućnost klasičnih medija posebno u dijelu stvaranja on demand platformi?
– Brz tehnološki napredak i povećana upotreba društvenih medija doveli su do demokratizacije protoka informacija i povećanja stvaranja sadržaja koji kreiraju korisnici. Prema posljednjim istraživanjima, približno 4,5 milijardi ljudi u svijetu aktivni su korisnici društvenih mreža. To je više od polovice svjetske populacije. Prosječno dnevno vrijeme provedeno na društvenim mrežama je blizu dva i pol sata. Većinu budnih sati provodimo zalijepljeni za različite zaslone: radimo na računalu, konzumiramo zabavni sadržaj na televizorima, tabletima, pametnim telefonima kako bismo se odmorili i koristili aplikacije za upravljanje svakodnevnim zadacima. Medijski krajolik mijenja se posljednjih 10 i više godina, ali sada je više nego ikad upečatljivije vidjeti, na primjer, da 82% svjetske populacije koja ima pristup internetu svoje vijesti dobiva iz internetskih izvora, za razliku od samo 24% koji se i dalje drže samo tiskanih medija. Sve se više okrećemo internetu i digitalnim medijima jer nam ti kanali omogućuju veći pristup informacijama, zabavi, izlažu nas različitim pogledima i u slobodno vrijeme do svega možemo doći.
Isto vrijedi i za platforme za streaming – usluga na zahtjev donosi gledateljima ogromnu količinu sadržaja, lako dostupnog za gledanje u slobodno vrijeme, bez potrebe pridržavanja unaprijed definiranog rasporeda. Digitalizacijom operacija imamo više podataka nego ikad prije, što pružateljima sadržaja daje uvid u trendove gledanja i ponašanje publike. Korištenje najboljeg mogućeg načina za stvaranje prilagođenog doživljaja gledanja, pojavljuje se kao jedan od ključeva za zadržavanje pretplatnika. Osim toga, proizvodi i usluge koji kombiniraju iskustva opuštenosti i na zahtjev – kao što je naša FilmBox+ streaming usluga koja nudi stotine sati VOD sadržaja koji obuhvaća dokumentarne filmove, igrane filmove, serije i više, kao i više kanala uživo na svim žanrovima – daju gledateljima mogućnost da odaberu željeni način doživljaja zabave, što je za mene neprocjenjivo u današnjem medijskom okruženju, istaknuo je Behar na kraju razgovora za poslovniFM.
Behar će na NEM-u predstaviti žanr velikih proračunskih dramskih serija koje su stvorili turski producenti te njihov globalni utjecaj, što Dizi čini jedinstvenim i u Timeless Dizi kanala.
Autor: Darko Buković Foto: SPI International
Objavljeno 6. rujna 2021. Sva prava pridržana PoslovniFM