Zagreb, 3. rujna 2020. (IMC) – Za steći potrošačke navike može biti potreban cijeli život – ali je dovoljno zatvaranje gospodarstva za izgubiti ih. Prema PwC-ovom istraživanju o sektoru zabave i medija Global Entertainment & Media Outlook 2020–2024, pandemija COVID-19 ubrzala je i intenzivirala promjene u ponašanju potrošača, ostvarujući digitalne promjene i pokrećući industrijske prekretnice koje inače ne bi bile postignute još puno godina. Digitalizacija, jedna od glavnih sila koje oblikuju sve sektore, intenzivirana je socijalnim distanciranjem i ograničenjima mobilnosti. Kao rezultat toga, svijet zabave i medija (E&M) u 2020. godini postao je udaljeniji, virtualniji, protočniji, osobniji i, barem zasad, više fokusiran na dom nego što je to itko očekivao na početku godine.
Rast sektora naglo se smanjuje …
Pandemija koja je zahvatila svijet dovela je do zaustavljanja rasta globalne industrije zabave i medija. Kao rezultat, odgodili smo objavu ovog Outlooka za tri mjeseca kako bismo pravilno procijenili utjecaj pandemije. Revidirane projekcije rasta prihoda naglašavaju zašto je to bila ispravna odluka. Usred globalne recesije, u 2020. će doći do najoštrijeg pada globalnih prihoda od zabave i medija u 21-godišnjoj povijesti ovog istraživanja, s padom od 5,6 % u odnosu na 2019. – više od 120 milijardni američkih dolara u apsolutnom iznosu. U 2009. godini, zadnjoj godini u kojoj se smanjilo globalno gospodarstvo, ukupna globalna potrošnja na tržištu zabave i medija pala je za samo 3,0 %.
… ali dugoročno ostaje stabilan
Međutim, iako će se udarni valovi iz 2020. godine nastaviti širiti kroz globalno gospodarstvo, naša prognoza pokazuje da je temeljna putanja rasta industrije i dalje jaka. Posljednjih godina, kako su medijska iskustva sve više zauzimala središnju točku u našim životima, globalni rast industrije zabave i medija obično je nadmašivao BDP. Jednako tako, nakon izazova iz 2020., očekujemo da će industrija zabave i medija nastaviti rasti na isti način.
Naše projekcije pokazuju da će se 2021. godine potrošnja na zabavu i medije povećati za 6,4 %. Gledajući razdoblje od pet godina, od 2019. do 2024. godine, prognoziramo ukupni rast prihoda koji će se kretati po složenoj godišnjoj stopi rasta (CAGR) od 2,8 %.
Prekretnice dolaze sve brže
Kako je slučaj u gospodarstvu u cjelini, trenutna bol u industriji zabave i medija nije ravnomjerno zastupljena u cijeloj industriji. Najteže je u segmentima koje COVID-19 doslovno zatvara, poput događanja: glazba uživo, kino i sajmovi. Potrošnja na oglašavanje također će pasti za 13,4 %. U isto vrijeme, dugogodišnji prijelaz u novinama s tiska na digitalna izdanja, na primjer, ubrzao se za nekoliko godina, režući prihode novina od tiskanih izdanja.
Jedan od rezultata je da se segmenti industrije zabave i medija transformiraju mnogo ranije nego što se prvotno predviđalo. Uzmite kap primjer kino blagajnu i pretplate za video na zahtjev (SVOD). Još u 2015. prihodi od blagajna bili su tri puta veći od SVOD-a. U 2020. godini, SVOD prihodi nadmašit će prihode kino blagajni, a predviđa se nagli porast u sljedećih pet godina, kad bi u 2024. mogao postati više nego dvostruko veći od kino blagajni. Ili razmislite o količini podataka iskorištenim na pametnim telefonima u odnosu na fiksni širokopojasni pristup. Iako je u 2019. godini bio u maloj prednosti, pametni telefon sada se postavlja kao vodeći pojedinačni uređaj koji potrošači koriste kako bi globalno pristupili internetu.
Pojavljuju se pobjednici i gubitnici …
A kako se pomaci ubrzani COVID-19 razvijaju u različitim segmentima industrije? Kad ljudi ostanu kod kuće, videozapisi preneseni putem interneta (OTT) zabilježili su porast globalnih prihoda od 26,0 % u 2020. godini. I nastavit će snažno rasti u sljedećim godinama, gotovo se udvostručujući s 46,4 milijardni američkih dolara 2019. na 86,8 milijardi američkih dolara 2024. Pokretanje Disney+ usluge streaminga krajem 2019. godine nije moglo biti bolje tempirano: predviđeno je između 60 i 90 milijuna pretplatnika do 2024. godine, a Disney+ dostigao je 60,5 milijuna početkom kolovoza 2020. S obzirom na porast streaminga, ne iznenađuje da je globalni podatkovni promet drugi aspekt koji je imao koristi od digitalnog ubrzanja koje je pokrenuo COVID-19, koji će skočiti za 33,8 % u 2020. godini, a više će se nego udvostručiti s 1,9 bilijardi megabajta (MB) 2019. godine na 4,9 bilijardi MB 2024. godine.
Na drugom kraju ljestvice su segmenti koji su najteže pogođeni. Budući da su mnoga kina zatvorena, a velike filmske premijere kasne, predviđamo veliki pad ukupnih prihoda od kina u ovoj godini za gotovo 66 %. A izgubljeno se vjerojatno neće vratiti; naša je prognoza da će u 2024. kino prihodi za 2024. biti ispod razine 2019. godine. Daljnji utjecaj povezan s COVID-om vidi se u naglom ubrzanju kontinuiranog globalnog pada novina i časopisa u 2020. godini, a ukupni prihodi opali su za više od 14 %, gdje najviše trpe časopisi. U skladu s tim, digitalno spašava situaciju: u 2023. godini, prekretnica za časopise bit će povećanje prihoda od digitalnog oglašavanja u odnosu na oglašavanje u tisku. Ostali važni sektori teško će ponovno postići rast koji su izgubili u 2019. Primjerice, očekuje se da se globalni sektor oglašavanja, koji će se 2020. smanjiti za 13,4 % na 559,5 milijardi američkih dolara, tek 2022. godine vratiti na razinu iz 2019.
… kako se ogromna industrija preslaguje
Ipak, možda se čini nelogično, ali neki su se „tradicionalni“ mediji održali unatoč učincima COVID-19 i digitalnog ubrzanja. Usred izvještaja o procvatu prodaje knjiga tijekom zaustavljanja, predviđa se da će ukupni globalni prihodi od knjiga i dalje biti na uzlaznoj putanji, povećavajući se između 2019. i 2024. za 1,4 % godišnje, a mogli bi dostići 64,7 milijardi američkih dolara. Značajno je da tehnologija igra važnu ulogu, potičući preuzimanje audio knjiga upotrebom pametnih telefona i pametnih zvučnika, omogućavajući potrošačima slušanje u pokretu.
Fizički događaji uživo još je jedan dugotrajan segment koji se želi prilagoditi stvarnosti ubrzanog digitalnog svijeta. Uz koncertne dvorane, izložbene centre i stadione, zatvorene veći dio godine, neki događaji uživo koriste digitalne platforme kako bi ostali povezani sa svojom publikom. U Ujedinjenoj Kraljevini, Wireless Festival u Londonu udružio se sredinom 2020. godine s dobavljačem tehnološke opreme MelodyVR kako bi isporučili snimljene predstave u virtualnoj stvarnosti umjetnika poput Cardi B, Travisa Scotta i Migosa. Više od 130.000 ljudi iz 34 zemlje sudjelovalo je virtualnim putem.
Godina koja se izdvaja
Iako je 2020. godina bila izazovna za većinu sektora, kao i za mnoge segmente industrije zabave i medija, jasno je da potražnja potrošača za raznolikim i sve većim izborom medija koji se danas nude i dalje raste. Brojke prihoda u ovogodišnjem Outlooku odražavaju punu snagu gospodarskih kriza i digitalnog ubrzanja koji je pokrenuo COVID-19, ali je dugoročna prognoza za industriju zabave i medija kao cjeline ostala svijetla. U skladu s tim, također je jasno da će se, kako se normalnost polako vraća, postojati i pobjednici i gubitnici.
Werner Ballhaus, PwC-ov globalni voditelj usluga za industriju zabave i medija, komentira: „Jasno je da je COVID-19 ubrzao prijelaz potrošača na digitalnu potrošnju i pokrenuo temeljite promjene, i pozitivne i negativne, u mnogim oblicima medija. Ipak, podjednako je očigledno da temeljne prednosti i privlačnost industrije zabave i medija potrošačima ostaju snažne kao i uvijek. Iako će još uvijek biti izazova za tvrtke koje se bave zabavom i medijima kako se odmičemo dalje od pandemije, digitalna migracija koju je ona povukla također će stvoriti prilike u svim segmentima, a ne samo onima koji su do sada imali koristi od njenih utjecaja.“